zaterdag 9 juli 2011

Schrijf jezelf gelukkig

Gelukkig zijn lijkt zo simpel, maar zie eerst maar eens gelukkig te worden. Er zijn ontelbaar veel zelfhulpboeken op de markt, die allemaal lijken te weten hoe je een mens gelukkig maakt. Mijn ervaring is dat al die boeken met hun gekke stappenplannen niet werken. Naja, eigenlijk is ervaring niet het goede woord. Ik ben er eigenlijk nog nooit mee begonnen (en daardoor werken die boeken dus automatisch al niet). Als je alleen de achterflap leest lijkt zo’n boek veelbelovend, maar dan sla je hem open en komen er opdrachten als “vertel voortaan iedereen eerlijk wat je van hem of haar denkt”. Ja doei, en dan voortaan door het leven gaan als die arrogante trut die denkt dat ze beter is dan iedereen? Ik geloof niet dat ik daar nou gelukkig van wordt. Wat ik dan wel doe? Ik schrijf. Daar kun je ook gelukkig van worden (zonder gekke stappenplannen).

Een decaan op de universiteit gaf mij ooit de opdracht om elke dag mezelf een compliment te geven. Deze moest ik dan opschrijven, zodat ik ze later na kon lezen en dan trots op mezelf kon zijn. In eerste instantie vond ik dit maar een belachelijk idee. Ik wist echt niet waar ik mezelf complimentjes over moest geven, dus schreef ik onbenullige dingen als “Goed zo, Ilse, je studentenkamer is na drie maanden nog steeds bewoonbaar en er groeit nog altijd geen schimmel aan de muur”. Of “Wat goed dat je vandaag groenten hebt gekookt én ook nog eens hebt opgegeten.” Toch bleek dit te werken, gewoon omdat ik iedere dag even stond bij het feit dat ik iets goed deed en dus geen complete mislukking was. Wie wil dat nou niet? Dus, mijn tip aan iedereen die een beetje in de put zit: schrijf iedere dag een complimentje voor jezelf op.

Wat ook altijd enorm oplucht, is om je zorgen van je af te schrijven. Gewoon even ’s avonds al je frustraties op papier zetten. Je hoeft echt niet te beginnen met “Lief dagboek, vandaag…”. Nee, schrijf gewoon wat je wilt schrijven. En schrijf lekker niet wat je niet wilt schrijven (soms is het leven zo makkelijk). Gegarandeerd dat je daarna veel lekkerder slaapt. Tip: vergeet niet je notitieboekje zorgvuldig op te bergen, anders ga je straks alsnog door het leven als ‘die arrogante trut die denkt dat ze beter is dan iedereen’.

Ook bloggen kan een heerlijk gevoel geven. Hoewel je hier minder vrij bent om zomaar alles te schrijven dan in een dagboek, kan het posten van een blog ook enorm opluchten. En bovendien, hoe leuk is het om te weten dat er mensen zijn die trouw jouw blog (vrijwillig) lezen? Ik word altijd echt enorm blij als ik de bezoekersaantallen omhoog zie gaan en als ik complimentjes en leuke reactie krijg op mijn blog.

Het liefst zou ik nu zeggen: ‘Succes gegarandeerd!’. Maar dat doe ik maar niet, aangezien ik nog nooit een psychologieboek heb gelezen en dus bij lange na geen Dr. Phil ben. Voor geluk is vast wel iets meer nodig dan schrijven alleen. Maar als schrijven kan helpen, dan is het de moeite van het proberen waard, toch?

Deze blog verscheen eerder op Digiholics.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten