woensdag 15 oktober 2014

Uitgelezen: Panty

Panty is het debuut van de Bossche schrijfster Mijke Pol. Als (bijna-)Bosschenaar moest ik die natuurlijk lezen. Bovendien kon ik nogal moeilijk om Panty heen, aangezien heel Heinen ermee vol lag. Toen ik hem oppakte, triggerde de flaptekst (die eigenlijk maar heel simpel is) mij gelijk.
"Zes redactieleden, zes verschillende motieven om een klootzak van een hoofdredacteur te vermoorden. Maar wie durft?"
Dus even geen chicklit of young adult, maar een literaire thriller!



In het eerste hoofdstuk blijkt gelijk al dat de moord is gelukt. Pieter, de hoofdredacteur, is dood. De rest van het boek vertelt de aanloop naar de moord. Hoe zijn de redactieleden zo ver gekomen dat ze Pieter dood wilden hebben? En wie had nou uiteindelijk het lef om de daad bij het woord te voegen?

Eigenlijk zijn alle personages een beetje zielige types. Niet alleen Pieter is een sneu persoon, ook omroepdirecteur Nico, redacteur Els, presentatrice Nathalie en producer Leon lijden en triest bestaan. Geen van allen zijn ze gelukkig met hun leven en allemaal hebben ze een geheim te verbergen. Dat geldt ook voor stagiaire Lieve, maar in tegenstelling tot de rest, kon ik mij als lezer wel in haar herkennen. Lieve geeft een soort van hoop, doordat zij als enige haar leven nog niet compleet verpest heeft. In plaats daarvan staat ze op een punt waarop ze het heft nog in eigen handen kan nemen.

Lieves leven is echter ook niet bepaald gemakkelijk, aangezien ze seksueel belaagd wordt door Pieter. Ze walgt van hem, ze walgt van de redactie en ze walgt van de televisiewereld. Ze heeft zich dan ook voorgenomen om per 1 januari te stoppen met haar studie. Maar voordat het zo ver is, moet ze eerst nog samen met de redactie een weekendje weg naar de Belgische kust.

Net zoals ik niet de grootste fan ben van panty's (altijd afzakken, die krengen), ben ik dat ook niet van dit boek. Dat ligt overigens niet zozeer aan het boek, maar meer aan het feit dat het toch niet zo mijn genre is. Mijke heeft zeker wel een fijne schrijfstijl en creëert spanning tot aan de laatste zin. Als je van literaire thrillers houdt, is dit boek dus misschien wel wat voor jou.

Conclusie - Ik had meer van dit boek gehoopt, maar het was ook echt geen straf om het te lezen.
Score - 2/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten