vrijdag 19 juni 2015

Uitgelezen: Half Wild

Afgelopen week stuurde mijn moeder een berichtje. Nou doet ze dat wel vaker, maar meestal zijn het foto's van 'Oeh aah kijk eens hoe schattig je nichtje is' of vragen als 'Kom je die laatste zooi die, nog op je oude kamer staat, nog een keertje opruimen?'
Dit keer had haar appje echter een andere strekking: Er is een pakketje voor je bezorgd. Ik denk een boek.
Naast denken dat het misschien handig is om een keer adreswijzigingen rond te sturen, kon ik maar op één manier reageren: Dan kom ik NU naar huis!

Ik had namelijk zo'n vermoeden welk boek er in dat pakketje zou zitten. En mijn gevoel bleek gelukkig te kloppen. Na een jaar wachten was daar eindelijk Half Wild van Sally Green. Oh yeah! Gordijnen dicht, telefoon uit en lezen maar!




Waarom ik zo belachelijk enthousiast reageer op een boek dat niet eens roze is? Nou, Half Wild is het vervolg op Half Zwart. En toen ik die vorig jaar als e-book las, schreef ik het volgende:
Half Zwart past dus echt niet bij de gezellige feel good boeken, die ik meestal lees, maar desondanks heb ik het verslonden. Sally Green heeft echt een super origineel en spannend verhaal bedacht. Ik had er dan ook heel veel moeite mee om afgelopen vrijdag in Maastricht het boek ook niet te kopen. Want eigenlijk wil ik deze gewoon in mijn kast hebben staan, zodat als deel 2 en 3 uitkomen die daar mooi naast kunnen staan (JAAAA, ER KOMEN NOG MEER DELEN, WHOEHOE!).
Half Wild gaat verder waar Half Zwart is opgehouden. Nathan heeft net - met gevaar voor eigen leven - zijn vader ontmoet en zijn schenkceremonie gehad. Tijdens het gevecht met jagers is hij zijn beste vriend Gabriel kwijtgeraakt en zijn stiekeme jeugdliefde Annalise is gevangen genomen en wordt in een doodsslaap gehouden. Daarnaast heeft hij zijn gave als heks ontdekt - hij kan transformeren in een wild dier - en moet die gave nu zien te beheersen. En oh ja, tegelijkertijd wordt er op hem gejaagd. Kortom, er zijn behaaglijkere situaties om je in te bevinden.

Ondanks dat het een bijzonder originele wereld is, die Sally Green heeft geschapen, had ik aan het begin van het boek het gevoel waar het verhaal heen zou gaan. Gabriel zou nog blijken te leven, samen zouden ze Annalise redden, ze verslaan de jagers en leven allemaal nog lang en gelukkig... Een gedeelte daarvan bleek inderdaad te kloppen, maar aan de andere kant ook weer helemaal niet. Sally Green weet weer enorm te verrassen en die plottwist op het einde... WAAR BLIJFT DEEL 3?!

Naast dat het verhaal dus gewoon echt heel spannend en gaaf is, vind ik het ook heel mooi hoe het karakter van Nathan is uitgewerkt. Je leeft echt met hem mee en zijn strijd om zijn ware ik te vinden. Waar hoort hij thuis? Is hij meer Wit of is hij toch meer Zwart? Zal hij ooit zijn andere ik - het dier in hem - kunnen beheersen? Waarom heeft hij respect voor zijn vader, terwijl iedereen hem dood wil hebben? Zal hij ooit een normaal en rustig leven kunnen lijden?

Conclusie: Voor Half Wild geldt hetzelfde als voor Half Zwart: Of je nou van Young Adult houdt of niet, dit boek wil je lezen!
Score: 5/5.

Half Wild gelijk bestellen of op je verlanglijstje zetten? Klik hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten