maandag 15 april 2013

ABC: Hoe overleef ik mijn stage?


Sinds kort blog ik ook op de site van Avans over mijn opleiding, Advanced Business Creation
Dit is de eerste post die daar eerder deze week verschenen is.

--------------------------------------------------------

Als er iets voor stress kan zorgen is het wel een stage. Het begint al een jaar voor het daadwerkelijke stagelopen met het invullen van een JTI-test, om er achter te komen welk profiel je hebt, zodat je daar een passende stage bij kan zoeken. Het was voor mij de tweede keer dat ik deze test invulde, en beide keren kwam er totaal iets verschillends uit. Handig joh, zo’n test.

Bovendien kwam er ook beide keren uit dat ik eigenlijk geen duidelijk profiel heb. De verklaring hiervoor? Iets met te weinig levenservaring en niet weten wat je wilt. Ha! Als er iemand is die weet wat ze wil, ben ik het wel. Een gele Mini Cooper met zwart dak, een appartement in New York aan 5th Avenue en wereldwijde bestseller auteur worden - om zo maar even wat dingen van mijn wishlist te noemen.

Gut feeling
Goed, aan die test had ik dus niets. Maar hoe kies je dan de juiste stage? Als ik iets bij Advanced Business Creation heb geleerd, is het wel vertrouwen op je gevoel. Durf beslissingen te nemen op basis van je gut feeling. Hoe verschrikkelijk cliché het ook klinkt, het werkt wel.

Ik heb het afgelopen half jaar stage gelopen. Hiervoor had ik gesolliciteerd bij twee reclamebureaus, die mij leuk leken. Toen ik bij het eerste bureau op gesprek kwam, wist ik het gelijk: hier paste ik. De sfeer was goed, de mensen super aardig en -het belangrijkste- ik mocht ook echt leuke werkzaamheden gaan doen. De volgende dag had ik een gesprek bij het tweede bedrijf. Op papier was dit bureau eigenlijk beter. Groter bedrijf, meer bekende merken als klant, ontwikkelen ook televisiecommercials, enz. Maar mijn gevoel klopte niet. De ontvangst was koel, de klik was er niet en ik vermoede dat ik hier niet veel meer te doen zou krijgen dan koffie halen en postzegels plakken.

Ik heb mijn gevoel gevolgd en voor het eerste bureau gekozen. En daar heb ik echt geen minuut spijt van gehad. Mijn stagetijd was echt top en je wilt niet weten hoe erg ik baalde dat ik weer terug naar school moest. Niet omdat ik ABC niet leuk vind, maar omdat mijn stage gewoon zo tof was.

Ontvrienden
Ik heb ervoor gekozen om mijn stage gewoon in Nederland te lopen, maar bij ABC kun je voor je stage ook naar het buitenland. Nog één laatste tip voor als je ervoor kiest om net als ik gewoon hier te blijven: ontvriend op Facebook gelijk diegenen die naar Curaçao/Indonesië/Australië/[ieder ander willekeurig zonnig land] gaan. Geloof me: hoe leuk jouw stage ook is, wanneer jij hier iedere ochtend in de sneeuw staat te wachten op een trein die niet komt, trek je die foto’s van vergaderingen op het strand echt niet.

1 opmerking:

  1. Stage lopen is inderdaad stressvol, vooral als je ook nog andere dingen voor school ernaast hebt (dat had ik). Maar het is ook ontzettend leuk en leerzaam :)

    BeantwoordenVerwijderen