woensdag 4 juni 2014

Alternatief voorwoord


Geachte lezer,

Graag wil ik beginnen met het grootste cliché der voorwoorden: bedankt voor uw interesse in mijn scriptie. Jarenlang heb ik een hekel gehad aan clichés en heel hard geprobeerd om er zelf vooral geen te zijn. Het afgelopen jaar ben ik er echter achter gekomen dat clichés niet voor niets clichés zijn. Ze bestaan. En eigenlijk ben ik zelf gewoon één groot wandelend cliché. Daarom kan ik het ook niet laten om dit voorwoord vol met clichés te proppen.

Alles wat ze zeggen over afstuderen klopt. Ja, soms wou ik mijn scriptie het liefst uit het raam gooien. Ja, van afstuderen ga je spontaan meer drinken (zowel koffie als wijn). Ja, scriptie ontwijkend gedrag is echt een ding en ik ben er bijzonder goed in. Ja, door afstuderen krijg je spontaan de bibbers, omdat je je ineens beseft dat straks de rest van je leven begint. Maar ook ja, als hij dan eindelijk af is, kun je stiekem best een beetje trots zijn op je scriptie.

Zo ver is het nu. Mijn afstudeerverslag is af. Alle puntjes staan op de i. Ik moet het uit handen geven. En hoewel ik op sommige momenten niets liever wou dan dat (iets met een scriptie uit het raam gooien), vind ik het nu toch best wel lastig. Zodra ik op printen druk, is het allemaal definitief en kan ik niets meer aanpassen. Wat als ik nou dadelijk toch nog een enorme spelvoud tegenkom?! Op het voorblad?! (Adem in. Adem uit.)

Maar voordat ik dit afsluit, wil ik natuurlijk nog graag een aantal mensen bedanken. Heel voorspelbaar - ja ik weet het - maar daardoor zeker niet minder gemeend. In tegendeel, ik ben een aantal mensen enorm dankbaar. Om te beginnen mijn stagebegeleider, T. Bedankt voor alle fijne feedback en het vertrouwen dat je me gaf. Veel dank gaat eveneens naar mijn bedrijfsbegeleider, I. Bedankt dat je me op de juiste momenten sturing gaf en op andere momenten juist lekker mijn gang liet gaan. Ook de rest van mijn collega's wil ik graag bedanken. Zonder jullie medewerking aan mijn onderzoek en de gezelligheid op kantoor was het niet hetzelfde geweest!

Wat betreft gezelligheid ook nog een speciale vermelding voor Collega L. Onze gesprekken over chocola en mannen (Oeh dit recept voor brownies/nutellacake/cupcakes! Oeh deze foto van Liam Hemsworth/Ryan Gosling/Douglas Booth!*) vormden een fijne afleiding tussen al het onderzoeken door. En tot slot wil ik nog mijn dank uiten naar mede ABC'er M., die tegelijkertijd afstudeert. Bedankt voor het tussendoor lezen van mijn stukken en je fijne feedback. En nog meer dank voor alle mailtjes over en weer, die varieerden van ‘Aaah, ik loop vast. Hoe pak jij dit aan?’ tot ‘Blegh, ik heb geen zin meer. Is het al weekend?’.

Volgens mij heb ik alle clichés nu wel gehad, op één na: veel leesplezier!

Ilse van den Bighelaar,

Zaltbommel, juni 2014


*En dat begon dus al om half 9 's ochtends. Heel veel respect voor onze andere collega's. Ik snap niet hoe jullie het met ons uithielden ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten