donderdag 24 februari 2011

Ervaringsdeskundige

Precies één jaar geleden heb ik de proefstudeerdag van Advanced Business Creation bezocht. Dat was gelukkig de laatste van vele voorlichtingsactiviteiten. Ik was toen al op minstens 6 open dagen, 3 proefstudeerdagen en zelfs de “Nijmeegse Tweedaagse” (nee, niet de vierdaagse) geweest. Bovendien had ik al een verkeerd gekozen studie achter de rug. Je begrijpt dat ik opgelucht was toen ik er tijdens de proefstudeerdag van ABC achterkwam dat ik eindelijk de juiste studie had gevonden.

Afgelopen woensdag ben ik weer naar een proefstudeerdag geweest. Gelukkig niet voor mezelf, maar dit keer als student om mee te helpen. Ik herkende meteen de onwennige blikken van de Mogelijke Nieuwe Eerstejaars (MNE’s) bij binnenkomst. Ik heb daar immers ook zo vaak gestaan, in een grote hal vol met mensen waarvan je er niet één kent, niet wetend waar je heen moet, niet wetend wat er komen gaat. Gelukkig was ik dit keer degene met het naamkaartje (ILSE VAN DEN BIGHELAAR, STUDENT).

Natuurlijk lagen de post-its al klaar voor de MNE’s (Mogelijke Nieuwe Eerstejaars typen duurt me te lang). Want wat is nou een brainstormsessie bij ABC zonder post-its? (Zal ik eens een geheimpje verklappen? Die post-its zijn speciaal om nieuwe studenten binnen te halen. Als je er eenmaal studeert zijn post-its te duur en zul je het met gewoon ouderwets pen en papier moeten doen.) Ik werd spontaan gebombardeerd tot brainstormleider, wat inhield dat ik ongeveer honderd keer heb gezegd dat alles kon, niets te gek was en dat ze vooral alles moesten opschrijven. Toch zag ik ze denken: “Mooi niet. Ik ga mezelf hier niet gelijk al belachelijk maken.”

Vervolgens kregen de MNE’s nog een lesje co-creatie, waarbij in dertig minuten tijd alle mogelijk begrippen passeerden (denk aan productlevenscyclus, crowdfunding, co-design, crowdsourcing, open innovatie, e-participation en crowdsharing). Dat was eigenlijk nog best leerzaam, want stiekem was ik dit zelf allemaal al weer vergeten. Vervolgens mochten de MNE’s nog even lekker gaan brainstormen en tekenen.

Tot slot was er nog de lunch (en een gratis lunch is natuurlijk nooit weg als je student bent ;-). De MNE’s kregen nog te horen hoe ze zich konden inschrijven en dat ze dan een intake moesten doen (“HELP!”, kon je ze horen denken). Vervolgens mochten ze nog vragen stellen, dus toen heb ik twee angstig kijkende meisjes er maar even van proberen te overtuigen dat de intake lang niet zo eng is als het lijkt. Maar stiekem was ik toch blij dat ik dit niet allemaal nog een keer over hoef te doen. Meehelpen met de proefstudeerdag is een stuk leuker dan zelf proefstuderen. Daar kunnen geen gratis pen, kladblok of post-its tegen op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten