maandag 25 april 2011

Ongeloofwaardig en tenenkrommend vs. fabelachtig en hilarisch.

Ik heb altijd al iets met reclames gehad. Vroeger wilde ik actrice worden, zodat ik in reclames kon spelen (Cora van Mora was mijn grote voorbeeld). Van dit idee ben ik inmiddels maar afgestapt, nadat tijdens de musical in groep 8 pijnlijk duidelijk werd dat ik het niet moet hebben van mijn acteerkwaliteiten (ook niet van mijn zangkwaliteiten trouwens). Dus ik heb mijn ambitie maar iets verlegd.

Stiekem wil ik later heel graag voor een groot, gerenommeerd reclamebureau werken. Waarom stiekem? Nou, mensen reageren nou niet bepaald enthousiast wanneer ik dat zeg. Ze denken gelijk aan de tenenkrommende wasmiddelenreclames die eeuwig lijken te duren. Maar er zijn ook zo veel mooie reclames, zoals parfumreclames. Denk aan Nicole Kidman die dankzij Chanel N°5 de liefde van haar leven in een taxi vindt. Of Keira Knightly die met Coco Mademoiselle stijlvol op een motor door de straten van Parijs rijdt.

 Zwijmel, zwijmel, zwijmel.

Nou ik vind ik echt niet alle reclames geweldig. Er zijn meer tenenkrommende reclames dan goede. Neem nou de reclame voor Naturella, een nieuw merk maandverband. In deze commercial doen ze net alsof Naturella de oplossing op al je problemen is. Welke vrouw voelt zich nou niet geweldig met een hele geurende bloementuin in haar onderbroek? Wel ja joh, waarom niet gelijk de hele maand door maandverband gebruiken voor dat fantastische frisse gevoel? Deze reclame moet wel door een man bedacht zijn, dat kan niet anders.

Nog zoiets ongeloofwaardigs vind ik de reclames voor haarverf die je gewoon bij de plaatselijke drogist kan kopen. In deze spotjes zijn altijd topmodellen met de meest prachtige kapsels te zien. Denken de makers nou echt dat wij geloven dat Doutzen Kroes iedere maand zelf haar haren blondeert met een doe-het-zelf pakje van de Kruidvat? Tikkeltje onrealistisch, vind je niet?

Reclames kunnen echter ook zo leuk zijn. Wie heeft er nou niet in een scheur gelegen om het Mummiepak van Bol.com? En je moet toegeven dat de Walk-In-Fridge van Heineken gewoonweg briljant is. Dus beloof me één ding: zap niet altijd gelijk weg tijdens de commercialbreak. Wie weet zit er over tien/twintig/dertig jaar een spotje van mij tussen. 

(Nog eentje voor de liefhebbers ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten