donderdag 27 maart 2014

Stop trying to make fetch happen

Ken je dat? Dat je denkt ergens heel veel vanaf denkt te weten, maar er vervolgens achterkomt dat je echt nog niet eens de helft begrijpt? Voordat ik aan mijn afstudeerstage bij een online marketing & e-commerce bureau begon, dacht ik dat ik er best wel veel vanaf wist. Ik had op school immers vakken gehad met kijk-ons-eens-hip-doen namen als Web 2.0, Web Analytis en Interactieve Marketing.

Nou, die kennis viel dus vies tegen. Ik had op mijn eerste stagedag amper uitgevogeld hoe mijn pc werkt (zoveel haat aan Windows 8!), en de huh-waar-hebben-jullie-het-in-hemelsnaam-over termen vlogen al om mijn oren. Eigenlijk wil ik hier nu een hele lijst met al die termen noemen, maar ik kan ze dus niet eens allemaal onthouden. Wat ik me wel nog kan herinneren is dat je schijnbaar een website kan slicen en dat er zoiets bestaat als robot.txt's en nofollowlinks. En ik maar denken dat slicen alleen voorkomt in spelletjes met fruit, robots uitsluitend gebruikt worden op de TU en links juist bedoeld zijn om te volgen.

Aan de ene kant leer ik dus echt heel veel op stage en dat is top. Maar aan de andere kant vraag ik me wel af wat ik dan eigenlijk in die 3,5 jaar op school heb geleerd. Misschien had ik toch ooit dat belachelijke dikke boek voor Web Analytics moeten opslaan, maar ja, voor dat vak kon je dus ook gewoon prima een 8 halen als je alleen de Powerpoints leerde.

Overigens zijn niet alle termen compleet nieuw voor me. Zo had mijn collega het er laatst over dat hij een website had gefetcht. Gelukkig bedacht ik me net op tijd dat een web developer waarschijnlijk een heel andere associatie heeft met fetch dan ik. Het scheelde namelijk niet heel veel, of ik had geroepen: Stop trying to make fetch happen. It is not going to happen!
(Hand opsteken als je nu ook snel je dvd van Mean Girls gaat opzoeken en hem voor de achthonderduizendtriljoenste keer gaat kijken!)

2 opmerkingen:

  1. Mean girls. Liefde voor die film.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahahaha! Zo herkenbaar, dit. Ik dacht dat ik voor iedere doelgroep kon schrijven, tot ik bij Men's Health stage ging lopen. Ik hoor mijn begeleider nog zeggen: 'Lis je bent een lieve meid, maar heb je in dit artikel nu 'slenteren' gezet? Je zit niet bij de ANWB-gids. Men's Health-mannen slenteren niet.'

    BeantwoordenVerwijderen