dinsdag 1 juli 2014

Uitgelezen: Half zwart (+Fantastic Summer ebook actie)

Afgelopen week kreeg ik een mailtje van Uitgeverij Moon, met daarin de aankondiging van hun Fantastic Summer ebook actie en daarbij het ebook van Half Zwart van Sally Green. Voor wie Half Zwart nog niet kent, het is een Young Adult over heksen en dus niet bepaald het type boek dat ik vaker lees en dat je eerder voorbij zag komen op mijn blog. Ik had echter al wel heel veel enthousiaste verhalen over dit boek gehoord en aangezien ik hem kreeg (je blijft toch een Hollander hè ;), besloot ik dat voor alles een eerste keer moet zijn. 

Half zwart - Sally Green

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: JONGENS, WAT IS DIT EEN GAAF BOEK. Vanaf de eerste bladzijde (of het eerste beeldschermpje, aangezien ik het ebook las), was ik hooked. Het boek begint ermee dat Nathan gevangen wordt gehouden in een kooi en een zwaar regime moet ondergaan. Al snel wordt duidelijk waarom dat zo is. Hij is namelijk een Halve Code, wat inhoudt dat hij zoon is van zowel een zwarte als een witte heks. En laten die twee typen heksen nou niet bepaald goed samen gaan. Het is zelfs zo erg dat zwarte heksen de witte vermoorden en witte heksen jagen op de zwarten. Nathan is hierdoor zijn leven niet zeker.

En alsof dat allemaal nog niet genoeg problemen oplevert, wordt hij ook nog eens verliefd op witte heks Annalise. Haar familie is witter dan wit, waardoor ze er alles aan doen om Nathan uit haar buurt te houden. En met alles, bedoel ik ook echt alles. Denk martelpraktijken enzo. 

Nathan is dus nooit zijn leven zeker, maar als zijn 17e verjaardag nadert, wordt die kwestie extra urgent. Als een zwarte heks namelijk niet op zijn 17e verjaardag drie geschenken en het bloed van een voorouder ontvangt, zal hij sterven. En aangezien zijn moeder (een witte heks) dood is, moet hij op zoek naar zijn vader, een zeer beruchte zwarte heks.

Half Zwart past dus echt niet bij de gezellige feel good boeken, die ik meestal lees, maar desondanks heb ik het verslonden. Sally Green heeft echt een super origineel en spannend verhaal bedacht. Ik had er dan ook heel veel moeite mee om afgelopen vrijdag in Maastricht het boek ook niet te kopen. Want eigenlijk wil ik deze gewoon in mijn kast hebben staan, zodat als deel 2 en 3 uitkomen die daar mooi naast kunnen staan (JAAAA, ER KOMEN NOG MEER DELEN, WHOEHOE!).

Conclusie: Of je nou van Young Adult houdt of niet, dit boek wil je lezen!
Score: 5/5. 

Fantastic Summer ebook actie
Denk je nu: 'OMG dat boek wil ik ook lezen! MOET. HEBBEN. NU' of gewoon 'Hé, dat lijkt me een leuk boek. Voor een klein prijsje wil ik die ook wel lezen', dan heb ik goed nieuws voor je. Van 1 juli (vandaag dus!) tot en met 31 augustus zijn verschillende ebooks van Uitgeverij Moon te koop voor maar €4,99! Deze actie geldt voor:
  • Half zwart - Sally Green
  • Academicus Vampyrus (deel 1 t/m 6) - Richelle Mead
  • De ravenjongens - Maggie Stiefvater
  • Kronieken van de onderwereld (deel 1 t/m 5) - Cassandra Clare

Uitgeverij Moon fantastic summer ebook actie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten