maandag 30 december 2013

Uitgelezen #4

Hiep hoi, weer een nieuwe Uitgelezen! Niet dat ik de afgelopen weken nou zo veel heb gelezen, maar ik speel gewoon een beetje vals, door dit keer maar over twee i.p.v. drie boeken te schrijven. Maar hé, weet je wat? Het is mijn blog, dus ik kan lekker doen wat ik zelf wil. Muwhahahahaha (bedenk hier even mijn evil lachende hoofd bij).

Welke die twee boeken dan zijn? Natuurlijk zijn het chicklits. (Ja, mam, ooit ga ik wel "volwassen" boeken lezen, maar nu nog even niet.) Ik las een van dé chicklitklassiekers, namelijk Het dagboek van Bridget Jones en een chicklitnieuwkomer (is dat een woord?), namelijk Koffie Verkeerd van Elsbeth Witt.



Het dagboek van Bridget Jones - Helen Fielding



Zoals ik laatst al schreef, las ik nog nooit de Bridget Jones boeken. Wat best wel een beetje schandalig is voor een chicklitlover, zoals ik. Bovendien word ik soms zelfs Bridget genoemd (iets met een gezamenlijke liefde voor Ben&Jerry's en Mr. Darcy's). Ik verzin dit echt niet: sinds ik drie jaar geleden samen met vriendinnetje A. een Bridget-filmavondje hield, sta ik serieus in haar telefoon onder de naam Bridget Jones.

Gelukkig liggen er momenteel fijne budget uitgaven van deel 1 en deel 2 in de winkel, waardoor ik het eerste inmiddels uit heb en het tweede deel al op mij te wachten ligt in de kast.

Ik hoef denk ik niet uit te leggen waar Het dagboek van Bridget Jones over gaat. Iedereen heeft de film inmiddels toch wel een keer of tachtig (naar beneden afgerond) gezien? Voor wie hem toch niet kent, hier is de trailer. (Of voor wie gewoon graag Hugh Grant en Colin Firth nog graag een keertje ziet vechten. I know you do).

Hoe dan ook, ik las dit boek en had constant een van de volgende reacties:
a) HAHAHAHAHHAHAHAHAHAAA
b) O. Mijn. God. Ik ben echt Bridget, alleen dan tien jaar jonger.
c) HAHAHAHAHHAHAHAHAHAAA + O. Mijn. God. Ik ben echt Bridget, alleen dan tien jaar jonger.

Conclusie - Echt een fijne chicklit (niet voor niets een klassieker natuurlijk!), waarbij je hardop kunt lachen, wat ik niet vaak heb bij een boek. En dus bij alle klunzige dingen die Bridget doet, kun je denken: hé, dat zou Ilse ook kunnen overkomen. (Zoals die blauwe soep, dat zou mij ook makkelijk lukken, gezien deze kaassouflé).
Score - 4/5


Koffie verkeerd (Barista! #1) - Elsbeth Witt



Wat een fijn boek is dit! Koffie verkeerd heeft alles wat een chicklit moet hebben: een heerlijk herkenbare (en beetje klungelige) heldin, een fijne/sexy man en liefdeskriebels. En dit alles in het decor van een koffietentje, waar ze perfecte cappuccino's en heerlijke muffins hebben.

Wat Koffie verkeerd extra leuk maakt, is dat het verhaal zich niet een of andere wereldstad afspeelt, maar gewoon in Utrecht. Lekker no-nonsense en herkenbaar!

Ik heb echter wel een puntje van commentaar: het boek had voor mij wel wat dikker mogen zijn. Ik had het leuk gevonden als de personages, zoals hoofdpersoon Laura, nog wat verder uitgewerkt waren. Maar gelukkig komen er nog twee delen van Barista. Die ga ik ook zeker lezen!

Conclusie - Een heerlijk boek om bij weg te zwijmelen. En om honger van te krijgen... die muffins! HMMM!
Score - 4/5


Ps. De vorige delen van Uitgelezen vind je hierhier en hier.

4 opmerkingen:

  1. Die cover van Bridget Jones vind ik zo mooi. Ik heb een oude, en die past nu dus helemaal niet bij het nieuwe boek : (((((((((((((

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bridget Jones is zo leuk haha :D

    liefs,
    Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben heel benieuwd naar Koffie verkeerd, ik wist niet dat er ook nog vervolgdelen waren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb alleen de films van Bridget Jones gezien, hmmpf.. uit ervaring weet ik inmiddels dat de boeken vrijwel altijd beter zijn dan de films :) dus lijkt me ook wel leuk om deze eens op te zoeken in de bieb. Ik houd ook van chiclits zo nu en dan!!

    BeantwoordenVerwijderen