vrijdag 11 januari 2013

Macaron liefde: Recept voor vanillevulling

Laatst zat ik hier al virtueel te kwijlen over hoe lekker de macarons die ik zelf bak wel niet zijn. Een tijdje geleden bakte ik ze weer, dit keer met muisjes aangezien mijn super schattige (ah koetschi koetschi) achterneefje Cas net was geboren. Voor de liefhebbers bij deze het recept voor de vanillevulling.

Voor mijn verjaardag kreeg ik het boek Macarons, Cupcakes, Cakepops van Mia Öhrn. Hier staan echt de meest lekkere recepten, maar jammer genoeg niet eentje voor vanillemacarons. En laten dat nou net mijn favoriet zijn. Dus ben ik zelf aan de slag gegaan en heb ik mijn eigen recept gecreëerd voor de vulling.

(Voor de koekjes gebruik ik trouwens het basisrecept uit het boek. Daarom staat dat er hier niet bij. Wel zo netjes toch?)


Boodschappenlijstje:
- 150 gram witte chocola
- Het merg van 1 lekker dik vanillestokje (of 2 dunne)
- 30 ml slagroom (niet opgeklopt)
- 2 theelepels honing
- Een klein klontje boter


Bereidingswijze:

- De chocola, slagroom en honing samen, al roerend, rustig in een steelpannetje verwarmen, totdat de chocola bijna helemaal gesmolten is.

- De pan van het vuur halen en de vanille en boter toevoegen.

- Nog even goed roeren, totdat echt alle chocola gesmolten is.

- Even laten afkoelen (eventueel in de koelkast), zodat het mengsel wat stijver wordt.

- Het makkelijkste is om de vulling nu met een (wegwerp-)spuitzak op de koekjes te spuiten. Et voilà!



De koekjes bak ik trouwens 25 minuten op 140 graden. (Het boek zegt 20 minuten op 125 graden. De eerste keer heb ik dat ook netjes gedaan. De koekjes kwamen toen alleen verdacht veel in de buurt van die flubber die je vroeger in de speelgoedwinkel kon kopen en je moeder vervolgens een dag later van het behang af kon krabben. Misschien dat ze dat spul nu trouwens nog steeds wel verkopen. In dat geval ga ik die sowieso cadeau geven, zodra mijn zus kinderen heeft. Samen met vingerverf en een lekker vals blokfluitje. Muwhahaha.)


Het bakken van de macarons met muisjes is trouwens super simpel. Strooi gewoon voorzichtig wat muisjes op het beslag, net nadat je het op de bakplaat hebt gespoten. De muisjes blijven dan gewoon plakken. Super leuk als cadeautje :)

1 opmerking: